Mijn functie als Manager Content bij NPO Radio 1 stopt. Het managementteam wordt opnieuw gevormd en mijn collega Wim Eikelboom en ondergetekende stoppen. Is dat jammer? Ja. Is het erg? Nee.
Woensdag liep ik –als afscheid– met Wim langs zijn geliefde IJssel. Bij Zalk stond op een bankje, aan de oever van de rivier, de volgende tekst: ‘Een constante stroom van verandering, de IJssel.’ En zo is het, een zender is net als de rivier altijd in beweging, er komen programma’s bij, er vallen programma’s af. Presentatoren komen, verslaggevers gaan. Een zendermanager zwaait af, er komt een nieuwe. En dat is prima, want alles vindt zijn eigen weg met zijn eigen nieuwe dynamiek en bijbehorende energie.
Als Manager Content heb ik 2,5 jaar met een prachtig team en samen met de omroepen een hele mooie tijd gehad. We hebben een poging gedaan (en die is redelijk geslaagd denk ik) om van een traditionele zender een toekomstbestendig audiomerk te bouwen. Als je dan kijkt naar de hoeveelheid content die we nu wekelijks wegzetten dan hebben we dat flink laten groeien. Niet alleen in bereik maar ook in impact.
Fragmenten die op social media door honderdduizenden mensen iedere week worden bekeken, het bereik van de app en niet te vergeten het prachtige aanbod podcasts die we samen met de omroepen en de makers hebben weten te realiseren. En dan alle geschreven content die als middel worden ingezet om mensen te binden aan dat mooie audiomerk. Ik schreef jaarplannen vol met visie en strategie, adviseerde de zendermanager om de juiste keuzes te maken, stuurde het online team aan, probeerde visual radio naar een hoger plan te tillen en om zoveel mogelijk mensen deelgenoot te maken van alle kleurrijke content die NPO Radio 1 maakt.
Ik mocht samen met de NOS naar de Olympische Spelen in Pyeongchang, vormde een team van frontrunners die voor NPO Radio 1 geweldig werk doen bij hun eigen omroepen, leerde binnen de welbekende Zenderredactie alle kleuren van ‘het bestel’ kennen en leerde van alle radiobazen. Ieder met z’n eigen kwaliteiten en eigenaardigheden natuurlijk. Het online team kreeg nieuwe energie en ik kwam in contact met een paar honderd gepassioneerde en getalenteerde radiomakers en top-presentatoren die zich -dag in, dag uit- voor de zender inzetten. En ik schreef 2,5 jaar iedere week een nieuwsbrief die ik steevast opende met ‘Beste vrienden van de zender’. (ik start een eigen nieuwsbrief, schrijf je hier of onder dit bericht gratis in!)
Ik had het niet willen missen.
Een nieuw begin
Maar ik blijf verbonden aan de beste nieuwszender van Nederland, want je blijft mij horen in de nacht van Radio 1 met het NTR-programma Focus of je hoort mij in de podcast Focus Wetenschap of Lezen in het Donker. En wie weet wat de toekomst brenge moge.
Gedurende een aantal dagen, weken heb ik nagedacht waar ik sneller van ga lopen, waar ik energie van krijg. En dat komt goed samen in het volgende.
Dat iedereen, iedereen kent in Hilversum, bleek maar weer. Een aantal dagen nadat intern bekend werd dat ik als Manager Content ging stoppen kreeg ik een bericht op Linkedin. ‘We hebben een vacature, willen groeien en denken dat wij jou moeten hebben.’ Het bericht kwam van Gerard Walhof van Munck Studios Nederland. Een bedrijf dat zich -in Nederland- nu ongeveer een jaar op de online audiomarkt begeeft. Gerard heeft het afgelopen jaar de fundering gelegd en samen met een enthousiast team gaan wij ons roeren op die markt en dan heb ik het -op dit moment- voornamelijk over podcasts.
Dit is Munck Studios
Munck is gestart in Zweden en is een award-winning productiebedrijf, maakt veel voor de Zweedse publieke omroep (Sveriges Radio) en onder andere voor Spotify, Audible, Podimo en andere platforms, en ook branded content voor onder meer Ikea. Munck Studios Nederland en Duitsland richten zich ook samen op de internationale markt. Daarvoor heeft Munck Studios Nederland onder meer onlangs een overeenkomst gesloten met de VPRO.
Onze thuisbasis wordt de vernieuwde Desmet Studio’s die afgelopen jaar zijn aangekocht door TopNotch Kees de Koning. Vanuit de rol als content manager ga ik nu Munck Nederland leiden, vormgeven, gaan we gesprekken voeren met de beste makers, aan internationale relaties bouwen, maar het belangrijkste: mooie verhalen ontdekken en naar de luisteraar brengen. Ik heb de afgelopen jaren ervaren hoe groot het bereik kan zijn, maar vooral welke impact een goede podcast kan maken. De podcast is hét middel om die verhalen bij het juiste publiek te brengen. Ik kijk uit naar de samenwerking met De Stroom en met al onze andere vestigingen in Zweden, Noorwegen, Denemarken en Duitsland. Er zijn nu al genoeg plannen. We gaan pionieren en heb veel zin in deze uitdaging!
Vriesmedia.nl is een feit
En dan nog dit. Mensen die mij goed kennen weten dat ik altijd aan sta, een ondernemend persoon ben en 9-5 absoluut niet in mijn boekje staat. Naast Munck, presenteren voor NPO Radio 1 heb ik -nu eindelijk- officieel mijn eigen onderneming opgericht: Vriesmedia.nl. Ik krijg regelmatig vragen of ik organisaties van digitaal advies kan voorzien. Wat ze online kunnen of moeten doen, of ze er goed aan doen om voornamelijk links te delen op social media (doe dat niet!), of ik ze kan helpen met een podcast of livestream, en hoe je bezoekers krijgt op je eigen ‘owned’ kanalen.
Ik geloof dat ik daar nu na 13 jaar (online) media ervaring wel wat over kan en mag zeggen. Vriesmedia.nl is officieel geboren! Je kunt mijn vragen als digitaal adviseur / consultant of als presentator voor je programma of livestream. Zullen we eens afspreken? Stuur mij een bericht.
Op naar Zweden en afzwaaien
Morgen vertrek ik voor een kleine week naar de headquarters van Munck in Stockholm. Met een team van creatieve mensen gaan we brainstormen en broeden op nieuwe plannen en verhalen voor het komend jaar. Daar kijk ik enorm naar uit! Vervolgens zal ik verplicht in quarantaine moeten om vervolgens halverwege december af te zwaaien bij NPO Radio 1. ‘Afscheid nemen doe je nooit bij de omroep’ zei mijn NTR-collega Annemiek Kortlang onlangs. En ze heeft gelijk, de verhalen die we vanuit Munck gaan maken vinden (onder andere) ongetwijfeld hun weg bij de omroepen en de NPO.
Ik stop niet, ik ben niet weg, het feest is pas net begonnen.
Nu je hier toch bent…
Ik start met het versturen van een maandelijkse nieuwsbrief. Hierin vertel ik mijn kijk op het medialandschap, de laatste ontwikkelingen op online gebied en wat mij (persoonlijk) bezighoudt. Inschrijven is gratis. Uitschrijven trouwens ook.
3 reacties op “Een nieuw begin”
Hoi Jacob, grote veranderingen die je maakt!, gefeliciteerd dat je dit aandurft en doet, ik hoop dat het je goed gaat. Mocht je bij je plannen, video verbindingen nodig hebben of oplossingen denk dat aan Heynen b.v., oplossingen als http://www.liveu.tv hebben al veel bijgedragen bij de nieuws verzorging bij NPO enandere. http://www.gosolo.tv is een spin off van deze oplossingen. Laat maar weten of dit helpt. Het ga je goed. groeten Ad.
Pingback: Door ondernemen heb ik mijn vrijheid terug - VriesMedia
gefeliciteerd dat je dit aandurft en doet,